torsdag 27. desember 2012

Julebakst

Det nærmer seg jul, og da er det vel på tide å bake litt.
Jeg er ikke så veldig glad i julekaker, men det er et unntak. Berlinerkranser synes jeg er veldig godt, og jeg har funnet ut at de egentlig er veldig enkle å lage.
I år prøver jeg en ny "variant". Vanligvis her i huset så lages ikke berlinerkranser som kranser, men som pepperkaker. Jeg kjevler ut deigen og stikker ut kaker, rett og slett fordi kransene har en tendens til å knekke når de skal dyppes i egg og sukker. Og nå når jeg i tillegg har en 2-åring som skal være med på bakingen er det mye enklere å stikke de ut med pepperkakeformer.
Tradisjonelt er berlinerkranser strødd med hvitt perlesukker, her i huset derimot er det rosa perlesukker som gjelder. Det fordi, det første året jeg laget de vi bare fikk tak i rosa perlesukker. Og siden har det blitt en tradisjon. I år prøver jeg også med rød konditorfarge i deigen, kanskje det blir helt rosa berlinerkaker i år.

Oppskriften jeg bruker er:
 Ingredienser 
2 stk hardkokte eggeplommr
2 stk rå eggeplommer
120 g sukker 
250 g romtemperert smør
ca 350 g hvetemel
2 stk lett pisket eggehvite
2 dl perlesukker

Fremgangsmåte
Mos de hardkokte eggeplommene ut i de rå eggeplommene. Tilsett sukkeret, og pisk det hele til eggedosis. Ha i konditorfargen.
Smuldre smøret i det meste av melet. (Jeg brukte ca 250 g mel i selve deigen og ca resten ved utbakingen.)
Bland eggedosisen i. Rør ikke for mye, da kan deigen bli kort og vanskelig å trille.
La deigen hvile i noen timer eller over natten på et kjølig sted.
Forvarm stekeovnen til 180 °C.
Trill ut små deigemner om gangen til ca 8 mm tynne pølser. Del pølsene i 10–12 cm lengder, og form dem som kranser.
Dypp kransene i eggehvite og ta dem så over i en skål med perlesukker.
Legg kransene på smurt stekebrett. Stek i ca 10 minutter.

Innlegget ble ikke postet før jul, som tanken var pga sykdom, men det er vel like aktuelt etter jul. :)

Berlinerkakene mine ble ikke så røde som jeg ønsker, fordi jeg tok for lite konditorfarge, men nå har jeg lært det til neste år. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar